Stakingen in Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Jacqueline Idsinga - WaarBenJij.nu Stakingen in Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Jacqueline Idsinga - WaarBenJij.nu

Stakingen in Arequipa

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

28 Mei 2015 | Peru, Arequipa

Na een heerlijk slaapje was het met een strakblauwe lucht aangenaam uitrekken!
Het beloofde werkelijk een zonovergoten dag te worden, dus GOEDEMORGEN Peru!!
Na een klein maar prima ontbijt wilden we eerst de stadswandeling doen. Maar toen we langs het Santa Catalina klooster kwamen (en dat was al snel, want ons hotel ligt er praktisch naast), zijn we naar binnen gestapt, hebben we een kaartje gekocht en met een Engelse gidseres het klooster doorkruist. In den beginne, en dan hebben we het over de 16e eeuw, woonden er zo’n 200 nonnen met hun bedienden in het klooster, maar vandaag de dag wonen er nog maar 15. Zij leven volledig in afzondering binnen een afgesloten deel van het klooster. Zij maken nu zeepjes en taartjes die in de winkel en het café worden verkocht.
Het was een zeer indrukwekkende tour door de wirwar van gekleurde straatjes die toegang gaven tot woningen, keukens, wasserijen, kapellen, binnenplaatsen en klaslokalen.
Hierna hebben we onze voettocht voortgezet en wel helemaal tot … een kopje koffie en een aardbeienmilkshake op een terras aan het plein. We waren al op de hoogte van de stakingen, en hier was dat goed te merken. Een optocht van demonstrerende mensen, die netjes in een rij rondjes liepen rond het plein. Zeer georganiseerd zou je zeggen … maar dat kwam misschien doordat er bijna net zoveel politieagenten als demonstranten op de been waren. Het hele plein was omringd door ME, dus ik weet niet wat er te wachten stond. Het zag er in ieder geval zeer intimiderend uit.
Hierna hebben we nog een rondje gewandeld en zijn we nog even op een bankje op het plein neergestreken. Heb ik weer, word ik in het Spaans door een dame aangesproken … maar daar begreep ik natuurlijk niets van. Uiteindelijk begrepen we dat ze dacht dat ik een Argentijnse was … oké, soy Maxima y esto es ale Willem A … hahaha! Ze vond me mooi en ging weer haar weg.

Wat hier trouwens opvalt, is dat er helemaal niemand rookt, de straten brandschoon zijn (schoner dan menig restaurant) en niemand van de bevolking grijs is. Vreemd dat je hier niet op let, maar het dan juist opvalt.

Dit was het weer even voor vandaag. We hebben niet heel veel gedaan, maar in deze fase van de vakantie is dat helemaal niet erg. We waren beiden best wel even aan wat rust toe.
Zo eten en dan vroeg naar bed, want morgen worden we al om 05.00U opgehaald! Het gaat bijna op werken lijken, haha! Maar dit heeft te maken met de stakingen, die ook morgen aangekondigd zijn. De touroperator wil ons de regio uit hebben, voordat wegen worden afgesloten. We hadden keus, óf zo vroeg op pad óf nog een nacht in Arequipa blijven. We hebben maar voor de eerste gekozen, want we willen graag verder, naar de Colca vallei. Heel benieuwd hoe de busreis er naartoe gaat verlopen en wat we daar allemaal voor moois gaan zien.

Adios amigos!

• 28 Mei 2015 - 09:13

Ton:

Leuk verslag! wat zijn de kleuren op de foto's helder, komt dat door de schone lucht? veel plezier verder.

• 28 Mei 2015 - 14:23

Corrie:

Prachtige foto's van dat klooster!! Aan politie geen gebrek daar op het plein, zeker intimiderend. Busreizen in Zuid Amerika zijn altijd avontuurlijk en jullie gaan vast veel moois zien, lekker achterover zitten en genieten!
    Groetjes van ons!

• 28 Mei 2015 - 20:07

Marja En Bert:

bedankt voor de eerste impressies leuk dat we jullie zo weer kunnen volgen en wat heb je weer prachtige foto's xx

• 01 Juni 2015 - 19:08

Patrick John De Bie: