Welkom in het paradijs! - Reisverslag uit Chivay, Peru van Jacqueline Idsinga - WaarBenJij.nu Welkom in het paradijs! - Reisverslag uit Chivay, Peru van Jacqueline Idsinga - WaarBenJij.nu

Welkom in het paradijs!

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

29 Mei 2015 | Peru, Chivay

Oké … zoals de titel van dit verhaal al aangeeft … welkom in het paradijs!

Maar eerst nog even ons vertrek uit Arequipa, want daar werden we 05.00 uur bij de poort verwacht. Bijna juichend zijn we de stad uit gegaan, want door het vele verkeer en grote hoeveelheid houtkachels was de lucht nogal prikkelend voor neus en ogen. Je vraagt je af wat schadelijker is, niet roken of deze luchtvervuiling? Dus Ton, het lijkt alleen maar helder, haha!
Het neemt niet weg dat Arequipa een mooie stad is waar de sfeer aangenaam is, maar we vinden het nog heerlijker dat we de natuur in mogen. Het is het vroege opstaan meer dan waard geweest.
Oké … het busje reed voor … was niet voor ons, maar voor twee andere Peru-trotters. Toen reed er een Hyundai Santa Fe voor, bleek dat we dus een privéchauffeur voor ons zelluf hadden!! Niks met z’n allen in een busje! We zijn in verband met de staking gelukkig geen wegblokkades tegengekomen, alleen hier en daar grote stenen op de weg. Maar daar konden we gelukkig makkelijk langs. En wat er daarna gebeurde … het werd ons allemaal teveel op één dag … wat een moois hebben we gezien, en vanuit een werkelijk prachtig paradijs mag ik dit verhaal nu schrijven. Eigenlijk met geen pen te beschrijven!!
The big five is al bijna in één dag behaald! Niet zoals de beren in Canada die zich niet lieten zien, haha! En dan het Andes gebergte, a-dem-be-ne-mend mooi!! We hebben ondervonden dat de natuur je tot tranen kan overhalen, een vreemde gewaarwoording.
We hebben op een hoogte van 4.225m een stop gemaakt voor een sanitair bezoek en het nuttigen van ons eerste kopje coca-thee. Gras met bladeren in kokend water is eigenlijk best erg lekker!
Hier begon ook het onderaardse gerommel uit onze maagstreek. We hadden namelijk het ontbijt overgeslagen, omdat de kok van het hotel vanmorgen nog niet wakker was. Dus ook maar wat chocoladekoekjes en tukkies ingeslagen, hoefden we in ieder geval niet op een lege maag verder.
En toen op weg naar de alpaca’s, lama’s, vicuñas … en wat was dat geweldig leuk zeg!! Deze drie zijn allemaal familie van de kameel, en dat kun je eigenlijk best wel zien … hebben ook een hobbel op hun dak, haha! Nee, gekheid, met name de snuit en het gebit zijn hetzelfde, zo’n heerlijke onderbite. Echt een voorrecht om deze dieren in hun natuurlijke omgeving te zien grazen.
We hebben ook het hoogste punt van onze reis bereikt, Mirador de los Andes, op 4.910m hoog. We kregen er beiden een klein zwaar hoofd van (door de hoogte), maar dat was te verwaarlozen.
Na nog een aantal muisstille en ontroerend mooie stops, zijn we in Chivay beland en hebben we onder het genot van een lunch met verbazing gekeken naar een bonte optocht. We vielen werkelijk met ons neus in de boter en van de ene verbazing in de andere. En zoals we altijd zeggen “alles is ergens goed voor”, dus we weten nu waarom we zo vroeg uit Arequipa moesten vertrekken. Anders hadden we dit allemaal moeten missen! Het dorpje zelf was ook een bezienswaardigheid, wat een kleuren, wat een mensen!! Dit is werkelijk met niets te vergelijken!!
Hierna zijn we naar ons hotel gebracht, en wat voor een hotel … een waar paradijs op aarde! Het heet El Refugio, en dat is het zeker. We zitten midden in de Andes, de zon schroeit de verf van onze deur, in onze kamer is het koud … hoe tegenstrijdig kan het zijn, maar hoe fijn tegelijkertijd!
We gaan bijtijds aan tafel en vroeg naar bed, want morgen staat de wekker … voor een vroege vogel! Maar daarover de volgende keer.
Dit was een dag om in een gouden lijstje op de schoorsteenmantel te zetten!

Rest ons jullie alleen nog te bedanken voor de berichtjes op deze site, echt zoooo leuk om te lezen!! Dus vooral blijven schrijven hoor!

Liefs van ons!

• 29 Mei 2015 - 07:25

Merel:

Lieve lieve schatten, wat klinkt het als een droom!! Zit het met een lach op m'n gezicht te lezen, heerlijk zeg!! Feest om zo mee te mogen reizen en mee te genieten!! Een heerlijke dag gewenst!! Hele dikke xx ❤️

• 29 Mei 2015 - 08:45

Nico Nekeman:

Klinkt allemaal heel erg goed en de foto's spreken voor zich. Cor is met jou dus weer in zeer hoge sferen

• 29 Mei 2015 - 10:51

Cora:

Hallo buur op avontuur.
    Wat leuk om dit weer te lezen. Ben benieuwd naar het volgende verslag.
    Geniet er van en veel plezier.

• 30 Mei 2015 - 11:00

Roelof En Marianne:

Het 'klinkt' echt super!
    Ben stiknieuwsgierig naar de foto's!! Maar ook al blij met de enthousiaste verhalen!
    Ja daarvoor zou ik ook graag het ontbijt overslaan!
    Jullie prachtreis kan nu al niet meer stuk...........dit is het pure genieten! Top!!

• 31 Mei 2015 - 19:34

Marjolein:

Wat een geweldige belevenissen ik zie te genieten hier op de bank, laat staan hoe jullie het beleven :-) dikke kus xx