Zip-A-Dee-Doo-Dah - Reisverslag uit Tilarán, Costa Rica van Jacqueline Idsinga - WaarBenJij.nu Zip-A-Dee-Doo-Dah - Reisverslag uit Tilarán, Costa Rica van Jacqueline Idsinga - WaarBenJij.nu

Zip-A-Dee-Doo-Dah

Door: Jacqy

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

02 December 2016 | Costa Rica, Tilarán

1 december
Vrijdag? … het is vandaag donderdag (wel vrijdag als jullie dit lezen)!
Onze ochtend begon om 06.30u met een stevig ontbijt, want om 07.00u moesten we richting Monteverde Bosque Nuboso, ofwel het Monteverde nevelwoudreservaat. Hier kregen we een gids toegewezen, Elvin Rodriguez. Wat een geweldig mooie ervaring om met een gids door het bos te wandelen en te leren over de natuur, je ziet zoveel meer met een gids. Wisten jullie bijvoorbeeld dat er 30 wilde avocado’s bestaan? Wij niet!
Zo werd ook het verschil uitgelegd over epifyten en parasieten op een boom. Epifyten hebben de boom als gastheer en parasieten voeden zich met de boom, waarna hij sterft.
Daarnaast hebben we een aantal mooie orchideeën gezien, de arm van een spider monkey (de rest zat hoog in de boom achter bladeren), een black guan, een agouti en … een orange kneed tarantula!! Die laatste was wel heel bijzonder, omdat deze meestal in de nacht actief is. En ik kan jullie zeggen … ik bleef op zeer gepaste afstand, haha!
De wandeling werd afgesloten met een bezoek aan de Hummingbirds Garden, waar de kolibries om je oren vlogen, zooooooo leuk, en zoveel verschillende soorten! Ik had er wel uren naar kunnen kijken. Maar er was ook een tijd van gaan, dus wederom via een onverharde weg terug naar Santa Elena. Hier hebben we even heerlijk met onze neus in de zon gezeten (eindelijk!), wat boodschapjes gedaan en toen terug naar onze lodge. Hier hebben we de The Original Canopy Tour geboekt voor de middag, een zipline tour tussen de boomkruinen. Helemaal op mijn lijf geschreven, haha!
En ook nog eens op loopafstand van onze lodge.

We werden eerst door onze gids Greivin in een harnas gehesen, voorzien van helm en toen stevig heuveltje op naar de eerste attractie geloodst, de tarzan swing. We waren met nog een stel, Ben en Greet uit België, en onze andere gids David. De tarzan swing was geweldig, en fijn om even het gevoel van zweven te ervaren. Deden ze goed!
Toen 15 ziplines, waarvan de langste 800 meter was. Met zo’n 70km door het bos, echt geweldig!! En zelfs Cor vond het leuk … hoewel hij de hoogte wel even moest overwinnen, haha!
Moe maar voldaan hebben we daarna een drankje genuttigd op ons eigen balkonnetje voor de deur, liep er prompt een neusbeer door ‘ons laantje’ en zijn we zachtjes aan de avond in gesiepeld. En dat onder het genot van sneeuwende regen. Ik weet even niet hoe ik het anders moet noemen. De miezer is hier zo fijntjes dat het op minuscule sneeuwvlokjes lijkt. Tja, het heet niet voor niets nevelwoud.
Voor zo lekker slapen en morgen op pad naar onze volgende logeeradres, Rincon de la Vieja.
Oh, het schijnt hier in Monteverde altijd zo enorm te waaien. Dit heeft te maken met de verschillende stromen die vanuit zowel het Caribische als Atlantische gebied komen. Dan hoeven we ons in ieder geval geen zorgen te maken, haha!

Nogmaals mooie vrijdag en dito weekend!

Cor en Jacqy

• 02 December 2016 - 07:55

Marjolein:

Wat gaaf zeg, wat maken jullie weer een hoop mee!.... En wij genieten mee vanaf de bank ;-) en kijken uit naar het volgende verhaaltje..... veel vakantie plezier xxx

• 02 December 2016 - 09:34

Sjoerd:

Hola amigos

Ik ben weer bij gelezen! Wat een gave avonturen maken jullie toch mee in het verre en schitterende Costa Rica!! Geweldig dat jullie dit samen kunnen doen en zoveel van de wereld steeds zien! Je zippline video's deed mijn hart sneller kloppen. Moeders en ik hebben daar ook zo van genoten in de jungle van Laos! Nu wordt het toch echt tijd dat de zon gaat schijnen! Hier schijnt tie ook niet, misschien is dat een schrale troost!

Buen fin de semana, oftewel een fijn weekend!

• 02 December 2016 - 09:59

Corrie:

Het regent daar in elk geval niet voor niets! Wat is het prachtig groen allemaal! Die vogels hebben het goed bekeken

• 02 December 2016 - 10:24

Ton Van Idsinga:

Het ziet er wee geweldig uit, volgens mij is is dat zweven een jongensdroom. de laatste keer dat Cor zo aan een stok zweefde brak hij zijn neus, nu loopt het goed af zie ik.

• 02 December 2016 - 10:42

Bert En Marja:

Wat een fantastiese reis en wat een mooie foto's .NU nog een beerje zon en het kan niet meer stuk. Internet is toch een gigauitvinding want anders misten wij jullie avonturen
    En nu kunnen we fijn meereizen lfs en graag tot morgen.

• 02 December 2016 - 13:16

Nico En Diana :

Krijgen net je die hart filmpje binnen, toch maar goed dat je in dienst hebt gezeten.....